Efter autorisation har jeg en femårig overbygningsuddannelse som godkendt specialist i klinisk psykologi børn og unge fra psykolognævnet. Overbygningsuddannelsen er ikke en forudsætning for at praktisere som psykolog, men den har til hensigt at kvalitetssikre den psykologiske undersøgelse og behandling yderligere, i forhold til at kunne skelne mellem hvilke metoder/terapier der virker mest effektivt på hvilke problemstillinger. Jeg har en efteruddannelse i menaliseringsbaseret terapi, men bruger oftest kognitiv adfærdsterapi eller dialektisk adfærdsterapi. Årsagen til dette er, at disse metoder gør det enkelt at samarbejde, da det sikres at der er tydelighed om hvad der er mål, hvad der er problemer, og gør det mere enkelt at præcisere de forskellige trin mod bedre trivsel.
Jeg anvender og kombinerer ofte elementer fra flere forskellige terapeutiske retninger. Såsom psykoanalyse, kognitiv adfærdsterapi, dialektisk adfærdsterapi, metakognitiv terapi, gestaltpsykologien og den narrative forståelse og tilgang.
Ovenstående retninger er alle evidensbaserede som betyder, at der er kvalitetssikring og ensretning i forhold til hvilke metoder der er egnede til at undersøge psykologiske problemstillinger, og at give terapi og behandling med.
Jeg er underlagt tavshedspligt hvilket betyder, at jeg ikke kan videregive nogen informationer om dig til nogen parter, uden dit samtykke. Der er få undtagelser til tavshedspligten, som jeg oplyser om ved den første samtale.
Jeg har i nogle behandlings- og terapiforløb terapihunden Molly med i klinikken. Hvis det er aftalt med dig forinden.
Forskellen på terapi og behandling er, at behandling altid følger en manual, og dette gør terapi ikke nødvendigvis. De fleste diagnoser er behandlingskrævende, for at nedbringe risikoen for længerevarende negativ påvirkning på barnet. Der er udarbejdet manualer, som er nationale kliniske retningslinier for hvordan diagnoserne bedst bør behandles. I de fleste tilfælde benytter jeg Kognitiv adfærdsterapi, som er manualbaseret behandling af diagnoser og mistrivsel, og som er anerkendt som førstevalgsbehandling, fordi der er god effekt på langt de fleste mennesker.
Som regel kombinerer jeg Kognitiv adfærdsterapi med samtaleterapi funderet i humanistisk psykologi. Den Humanistiske psykologi er grundlæggende for hvordan langt de fleste psykologer praktiserer, og betyder, at det er barnets egne behov, ønsker og initiativer der anerkendes, med det formål at understøtte barnet og tilbyde en tryg atmosfære, der giver barnet plads til at udforske nogle af de emner, som barnet synes er svære at håndtere. Når barnet får feedback, hvadenten det er i form af redskaber og strategier eller nye perspektiver, vil de problemer som barnet har, fylde mindre.
Jeg kombinerer ofte Kognitiv adfærdsterapi med sandplay, legeterapi og tegneterapi, da mange børn har lettere ved at udtrykke sig ved brug af leg og symboler, i kombination med samtale, særligt fra alderen 10-11 år og nedefter.
Måden jeg inddrager forældre på, er varierende efter behov. I nogle tilfælde kan jeg lave en tydelig trinvis plan for hvad vi kan og skal, og i andre tilfælde er det vanskeligt at vide i udgangspunktet hvilke metoder der kan bruges, og hvilket indhold der bliver i de enkelte sessioner, fordi dette er afhængigt af, hvordan barnet responderer.
Legeterapi og observation
Legeterapi er egnet ved de fleste problemstillinger, såsom eksempelvis skilsmisse, konflikter med andre børn, angst, usikkerhed, skolevægring eller adfærdsforstyrrelser. legeterapi og observation består i en variation over leg og samtale, som har til formål at barnet får det bedre. For nogle børn er det tilstrækkeligt at få mulighed for at udtrykke hvad det er, der er svært for dem. Andre børn værdsætter at have mulighed for at arbejde med opgaver og redskaber så de føler, at de har fået flere konkrete færdigheder til at håndtere det der er vanskeligt. Nogle børn afsluttes hurtigere fra legeterapi og observation med en beskrivelse til eksempelvis skole eller egen læge, med henblik på anden indsats.
Sandplay er en af mange metoder der er integreret i Legeterapi. Sandplay er en kvalificeret og anerkendt metode til at undersøge hvordan barnet danner mening i sin nuværende livssituation, sandterapi give barnet en mulighed for at bearbejde emner i sandet der er svære for barnet at beskrive på andre måder. Sandet giver barnet mulighed for på èn gang at skabe både nærvær og distance til indre konflikter, komplekse følelser, eller til svære begivenheder i barnets liv. Børn har som voksne modsatrettede følelser og forvirring, indre kaos, og tvivl som de har brug for at forstå, så de i mindre grad skaber fx angst, indre uro eller utryghed.
Det er meget lidt tilgængelig information om, hvad Sandplay er. På Youtube kan henvises til en video med et barn som er i terapi ved Dora Kalff, som er en af grundlæggerne af Sandplay.
Når barnet er i legeterapi og observation kan det være med eller uden forældre, afhængigt af årsagen til at barnet er henvist til legeterapi.
.
Telefon: +45 30 24 00 58
CVR 41937017
Email:kontakt@anjamailund.dk
Aarhus: Vølundsvej 4, stuen
MANDAGE: EFTER AFTALE
TIRSDAGE: 08:30 - 17:30
ONSDAGE: 08:30 - 17:30
TORSDAGE: 08:30 - 17:30
FREDAGE: 08:30 - 17:30
WEEKEND: EFTER AFTALE